wizyt: 1441386

Archiwum » Galeria BWA

Galeria Bielska BWA zaprasza w styczniu:

Śląska Kolekcja Sztuki Współczesnej
8 stycznia – 8 lutego 2009 (obie sale)

wernisaż: 8 stycznia, godz. 18.00

Wystawa jest wyborem prac ze Śląskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej, którą od 2005 roku gromadzi Śląskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych powołane w ramach Narodowego Programu Kultury „Znaki Czasu”. Kolekcja, znajdująca się w gestii Fundacji dla Śląska, liczy pond 300 prac kilkudziesięciu artystów. Układają się one w różnorodne wątki obrazujące współczesność, widziane i przeżywane przez artystów polskich przełomu XX i XXI wieku. Znajdują się w niej głównie dzieła odnoszące się do problematyki społecznej, tożsamości kulturowej czy pamięci historycznej, chociaż nie brakuje w niej także prac o odmiennym, kontemplatywnym wyrazie, zróżnicowanych pod względem stylistyki i użytych mediów.
Śląska kolekcja uznawana jest za bardzo interesującą pod względem koncepcji gromadzenia prac. Anda Rottenberg, kuratorka i krytyk sztuki, uznała, iż w kolekcji tej „wyraziście rysuje się wielopłaszczyznowa narracja, krzyżująca wątek ogólnopolski z lokalnym”, zaś autorzy kolekcji odwołują się do dwóch ważnych tendencji w polskiej sztuce: tradycji konceptualnej i tradycji figuratywnej. Pierwsza reprezentowana jest przez klasyków gatunku, m.in. Stanisława Dróżdża, Natalię Lach-Lachowicz, Józefa Robakowskiego, a także Andrzeja Szewczyka, Tomasza Struka i Przemysława Kwieka. Druga przez obrazy Edwarda Dwurnika i Marka Sobczyka. Za ciekawy kontrapunkt dla tych klasycznych obszarów można uznać twórczość pokolenia debiutującego w latach 80., m.in. Piotra Kurki, Grzegorza Klamana, Marcina Berdyszaka, grupy Luxus, oraz pokolenia młodszego, np. Piotra Lutyńskiego, Dominika Lejmana, Elżbietę Jabłońską czy Cezarego Bodzianowskiego. Ważna jest grupa artystów związanych ze Śląskiem – w kolekcji znajdują się ocalone od zapomnienia, historyczne już dziś prace Urszuli Broll, Zofii Rydet, Andrzeja Urbanowicza czy Zygmunta Stuchlika, a także fotografie Jerzego Lewczyńskiego. Nie brak też osadzonych w realiach Śląska fotografii i wideo młodych artystów Michała Kopaniszyna i Janusza Łobzowskiego.
Zdaniem Sebastiana Cichockiego, członka Komisji zakupów Śląskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej, zgromadzone prace stanowią pewien komentarz do specyfiki historyczno-kulturowej Śląska poprzez nawiązania do problematyki społecznej, etosu pracy, tożsamości narodowej, języka czy też kluczowego dla tego regionu zjawiska industrializacji (widać to m.in. w pracach Urszuli Broll, Edwarda Dwurnika czy fotografiach Zofii Rydet i Jerzego Lewczyńskiego). Wiele prac nawiązuje do specyficznego na Śląsku zjawiska adaptacji społecznej – najpierw do rzeczywistości zdeterminowanej przez przemysł, a potem przez niego porzuconej (m.in. prace Adama Garnka, Grzegorza Klamana, Pawła Warchoła, a także cykl fotografii i film wideo Michała Kopaniszyna i Janusza Łobzowskiego o bezdomnych i narkomanach w Katowicach). Kolejnym wątkiem widocznym w kolekcji jest charakterystyczny dla Śląska eskapizm, ucieczka w metafizykę, stale obecna potrzeba doznań duchowych (np. w malarstwie Andrzeja Urbanowicza i Henryka Wańka). Nie brakuje w kolekcji prac młodych artystów związanych z cieszyńskim Instytutem Sztuki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, np. Piotra Lutyńskiego (malarstwo), Krystyny Pasterczyk (rzeźba), Krzysztofa Morcinka (obiekt).
Na dużej wystawie w obu salach Galerii Bielskiej BWA pokazane będą wszystkie formy artystycznej wypowiedzi: malarstwo, grafika, fotografia, instalacja oraz sztuka mediów.
Artyści prezentowani na wystawie: Marcin Berdyszak, Cezary Bodzianowski, Mariola Brillowska, Urszula Broll, Sławomir Brzoska, Stanisław Dróżdż, Edward Dwurnik, Elżbieta Jabłońska, Zuzanna Janin, Elżbieta Kapusta-Kozera, Michał Kopaniszyn i Janusz Łobzowski, Igor Krenz, Piotr Kurka, Andrzej Jerzy Lech, Dominik Lejman, Jerzy Lewczyński, Piotr Lutyński, Luxus, Krzysztof Morcinek, Natalia LL, Krystyna Pasterczyk, Aleksandra Polisiewicz, Józef Robakowski, Zofia Rydet, Mikołaj Smoczyński, Marek Sobczyk, Tomasz Struk, Andrzej Szewczyk, Grzegorz Sztwiertnia, Andrzej Tobis, Jerzy Truszkowski, Andrzej Urbanowicz, Paweł Warchoł, Stanisław Woś, Wojciech Zasadni, Wojciech Zawadzki, Grzegorz Zgraja
Kurator wystawy – Agata Smalcerz.


Galeria Bielska BWA zaprasza w grudniu:

„2 x performance”
Pokazy performance:

Tanya Mars (Kanada), Lenka Klodová (Czechy)

2 grudnia 2008, godz. 18.00 (wstęp wolny)

Spotkanie autorskie z Tanyą Mars

3 grudnia, godz. 18.00 (wstęp wolny)

 

Prezentacja artystek, które – pomimo różnic kulturowych, pokoleniowych, mimo odmiennych inspiracji i motywacji – problematykę płci, a szczególnie kobiecości, traktują jako istotny wątek swojej twórczości. Obie podejmują w działaniach artystycznych feministyczną symbolikę i sposób obrazowania, ale towarzyszy temu ironia, żart i dystans.

 

Tanya Mars jest feminizującą artystką performance i wideo, zaangażowaną w kanadyjską scenę sztuki wirtualnej od początku lat 70. Była jednym z założycieli, a następnie dyrektorem Powerhouse Gallery w Montrealu (pierwszej „kobiecej” galerii w Kanadzie); redaktorem, wydawcą, aktywną działaczką ANNPAC (Kanadyjskiego Stowarzyszenia Galerii i Centrów Sztuki Non Profit). Obecnie wykłada performance i wideo-art na Uniwersity of Toronto. Zdobywała wiele nagród i wyróżnień w dziedzinie sztuk wizualnych; powstała książka o jej twórczości pt. „Ironic to Iconic. The Performance Works of Tanya Mars”. W najnowszym cyklu performance artystka skupia się nad współudziałem każdego z nas w nadmiarze konsumpcji wobec światowego kryzysu ekonomicznego.

Lenka Klodová – absolwentka wydziału rzeźby Praskiej Akademii Sztuk Pięknych (1997) i studiów doktoranckich (2005). Od 2007 roku jest wykładowcą na FAVU w Brnie (Słowacja) w dziedzinie sztuki i gender. Od 1992 roku wystawia swoje prace w galeriach na całym świecie; współpracuje z czeskim magazynem o sztuce „Umělec”; uczestniczy w sympozjach i programach rezydencji artystycznych. Tematem jej prac jest przede wszystkim relacja kobieta/mężczyzna (wo/man) w różnych sytuacjach życiowych. Artystka twierdzi, że nie potrafi oddzielić normalnego życia od swojej sztuki. Mieszka i pracuje w Pradze.

Kurator pokazu – Dariusz Fodczuk

 

Zmiana godzin otwarcia i cen biletów wstępu w dniach

od 4 do 28 grudnia 2008 roku.

Galeria czynna: od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 18.00 w soboty, niedziele i święta w godz. 10.00 – 18.00.

Galeria nieczynna: 24 i 25 grudnia br.

Ceny biletów: normalny – 6 zł, ulgowy, zbiorowy, rodzinny – 3 zł

(nie obowiązują bezpłatne środy i bilety za złotówkę)

 

 

„Fotografia Dzikiej Przyrody 2007”/

„Wildlife Photographer of the Year 2007”

4 – 28 grudnia 2008 (sala dolna)

wernisaż: 4 grudnia, godz. 18.00

 

Niezwykle popularna, lubiana szczególnie przez młodzież wystawa fotograficzna. Tworzą ją najciekawsze prace wyłonione z konkursu fotograficznego „Wildlife Photographer of the Year 2007”, organizowanego przez „BBC Wildlife Magazine” oraz Muzeum Historii Naturalnej w Londynie. W Polsce wystawa prezentowana jest po raz piąty. Na tegoroczną edycję wystawy składa się 90 zdjęć, nagrodzonych i wyróżnionych w kilkunastu kategoriach, autorstwa 79 fotografów z 29 krajów. Zwycięskie prace wyselekcjonowano spośród niemal 33 tys. fotogramów, wykonanych przez 2.973 autorów z 78 krajów. Zdjęcia ukazują wspaniałość i dramaturgię życia na Ziemi, fascynującą dziką przyrodę, a także rozbudzają świadomość jej ochrony. – „Nic nie wyraża tego mocniej od sugestywnych fotografii poruszających wyobraźnię, uderzających w struny serca i przemawiających do umysłu” – podkreśla Mark Carwardine, przewodniczący jury konkursu.

Po raz piąty w historii wystawy znalazło się na niej także zdjęcie wykonane przez polskiego fotografa. Tym razem jest to Michał Budzyński z Buczkowic, licealista w bielskim Zespole Szkół KTK, który został wyróżniony w jednej z kategorii młodzieżowych konkursu (11 – 14 lat) za zdjęcie ośnieżonego beskidzkiego lasu „Las mgły”. I na tym nie kończą się sukcesy Michała Budzyńskiego. W rozstrzygniętej w październiku br. najnowszej edycji tego prestiżowego konkursu (za rok 2008) Michał Budzyński, już jako bielski licealista, otrzymał wyróżnienie w kategorii młodzieżowej za zdjęcie wykonane w Pieninach pt. „Ostatnie tchnienie jesieni” i znalazł się ponownie wśród najlepszych fotografów przyrody na świecie.

 

 

SPOTKANIE AUTORSKIE

Michał Budzyński – fotograf dzikiej przyrody

Galeria Bielska BWA, czwartek, 11 grudnia 2008, godz. 17.00 (wstęp wolny)

 

Spotkanie z Michałem Budzyńskim z Buczkowic, uczniem I klasy Liceum Ogólnokształcącego Katolickiego Towarzystwa Kulturalnego w Bielsku-Białej, pasjonatem fotografii przyrodniczej, dwukrotnym laureatem światowego, prestiżowego konkursu „Fotografia dzikiej przyrody”/„Wildlife Photographer of the Year”, organizowanego przez „BBC Wildlife Magazine” oraz Muzeum Historii Naturalnej w Londynie (wyróżnienia w edycji za 2007 i 2008 rok).

Michał opowie o swojej pasji, nagrodach w konkursach, wrażeniach z wizyt w londyńskim Muzeum, zaprezentuje wiele ciekawych zdjęć, przedstawi filmową impresję o sobie i fotografii.

 

 

Młodzi w Walii i Partum – artysta bezkompromisowy

 

Wystawę „Laboratorium” (sala górna) tworzą prace 15 młodych artystów z Bielska-Białej i regionu bielskiego, będące efektem działań artystycznych, wzajemnych relacji i warsztatów ze studentami na Uniwersytecie Walijskim w Wrexham (Wielka Brytania) podczas rezydencji artystycznych w Walii, zorganizowanych przez Galerię Bielską BWA. Prezentowane będą obrazy, fotografie, instalacje, obiekty i realizacje wideo.

W wystawie uczestniczą: Barbara Gawęda-Badera, Hanna Grzonka, Krzysztof Marek Bąk, Darius Gierdala, Dariusz Fodczuk, Katarzyn Handzlik, Barbara Kasperczyk, Krzysztof Krzysztof, Marek Luzar, Małgorzata Łuczyna, Małgorzata Niziołek, Małgorzata Rozenau, Tom Swoboda, Renata Szułczyńska i Joanna Wowrzeczka.

Wernisaż: 4 grudnia, godz. 18.30

 

W galeryjnej kawiarni wystawa „Partum post mortem”, będąca dokumentacją twórczości Andrzeja Partuma (1938 – 2002) – artysty, autora pionierskich realizacji, performera, malarza, poety, kompozytora, twórcy instalacji i filmów.

 „Był artystą-filozofem, sztukę i filozofowanie uczynił barwnym składnikiem swego codziennego życia. W drugiej połowie lat 50. był niezwykle utalentowanym pianistą-improwizatorem, w latach 60. poetą – wydającym tomiki własnym nakładem, od 1960 roku był autorem skandalizujących akcji o wielkim prekursorskim znaczeniu dla sztuki współczesnej, od 1971 roku – mówcą-performerem i autorem manifestów, interwencji, instalacji, transparentów oraz obiektów, na krótko w latach 1985 – 1991 skoncentrował się na malarstwie, później pisał teksty interwencyjne i występował w filmach telewizyjnych” – pisał  Jerzy Truszkowski, w książce „Artyści radykalni (Radical Artists)”, wydanej przez Galerię Bielską BWA w 2004 roku.

Galeria Bielska BWA przygotowuje do druku kolejną książkę pt. „Partum post mortem”, będącą nową edycją trzeciej części „Sztuki krytycznej w Polsce” Jerzego Truszkowskiego pt. „Andrzej Partum 1938 – 2002”, wydanej przez Zachętę Narodową Galerię Sztuki w 2002 roku, której nakład został wyczerpany.

Wernisaż: 4 grudnia, godz. 18.15.

 

 

Murale w mieście

Spacery po Bielsku-Białej można wzbogacić o nową trasę wiodącą szlakiem murali, które stworzyli artyści uczestniczący w wystawach w Galerii Bielskiej BWA. Przykładami sztuki ulicy są najnowsze murale: „To tłum” grupy Twożywo na fasadzie Galerii Bielskiej BWA od strony ul. 3 Maja, mural Karoliny Zdunek na ścianie galerii od strony ul. Mickiewicza, mural Joanny Stańko na ścianie kamienicy przy ul. Sikorskiego 10 oraz mural powstały w 2007 roku na ścianie Muzeum Techniki i Włókiennictwa.
 



Galeria Bielska BWA zaprasza w listopadzie:

 

WYSTAWY:


Joanna Stańko – „Kolory”

6 – 30 listopada 2008 (sala dolna); wernisaż: 6 listopada, godz. 18.00

Nowe obrazy artystki, której twórczość w latach 80. związana była głównie z instalacjami i performance. W latach 90. Joanna Stańko skupiła się na malarstwie, intensywnie pracując nad szkicami do obrazów, podczas których eksperymentuje z formami i kolorami, wypracowując proste, ale wyrafinowane kształty, oraz zaskakujące zestawienia czystych, intensywnych barw. Indywidualny styl artystki charakteryzuje się wielkim ładunkiem liryzmu, stosowaniem pastelowych barw i antropomorfizacją geometrycznych form. Jej obrazy są pogodne, choć czasem niosą spory ładunek ekspresji.

Joanna Stańko studiowała na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom w pracowni ilustracji prof. Janusza Stannego uzyskała w 1980 roku. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku, często jednak przebywa w Warszawie. W Bielsku-Białej znana jest m.in. bywalcom Jesieni Jazzowej, której dyrektorem artystycznym jest światowej sławy trębacz Tomasz Stańko. Joanna Stańko est autorką wizualizacji festiwalu.

 

Karolina Zdunek – „Utopie obrazu”

6 – 30 listopada 2008 (sala górna); wernisaż: 6 listopada, godz. 18.30

Wystawa najnowszych prac młodej warszawskiej artystki, mającej już w swoim dorobku Grand Prix 37. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2005” – ogólnopolskiego konkursu Galerii Bielskiej BWA.

Karolina Zdunek tworzy sztuczny świat wyidealizowanej architektury modernistycznej – malarstwo monumentalne, zawłaszczające przestrzeń. Geometria jest dla niej swoistym charakterem pisma, rodzajem wizualnego języka. Artystka znakomicie operuje skalą, stosując ogromne formaty lub wręcz malując na ścianach, które z płaskich powierzchni przekształcają się w skomplikowany zespół wnęk i ryzalitów. Zdaniem kuratorki wystawy Agnieszki Rayzacher, Karolina Zdunek tworzy malarskie utopie – iluzje przestrzeni z wiodącymi donikąd korytarzami, fasady bloków sprowadzone do schematu rytmicznie powtarzających się okien czy do ulubionego przez utopijnych planistów rastra. Poprzez tajemnicze zapadnie lub rodzące skojarzenia z grą komputerową rozstaje dróg, artystka zdaje się otwierać przed widzem możliwości przedostania się do jednego z korytarzy albo do równoległej rzeczywistości.

Karolina Zdunek studiowała na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1998 – 2003. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w pracowni prof. Krzysztofa Wachowiaka; zdobyła także specjalizacje z malarstwa ściennego oraz plakatu. W latach 2004 – 2005 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Tadeusz Moskała – Przestrzenie urojone w grafice

6 – 30 listopada 2008 (Galeria Bielska BWA – klub Aquarium)

wernisaż: 6 listopada, godz. 19.00

Wystawa grafik Tadeusz Moskały, który od 10 lat zajmuje się zagadnieniami trójwymiarowych przestrzeni urojonych w malarstwie i pokrewnych dziedzinach sztuki. Artysta maluje w konwencji zwanej „3 D”, która pozwala patrzącemu odkryć trójwymiarową przestrzeń zawartą w obrazach. „Przestrzenie urojone w grafice” – to pierwsza wystawa prac artysty w dziedzinie grafiki cyfrowej, który w tej technice dostrzegł większe możliwości ilustrowania zagadnień trójwymiarowości w sztuce. Prace graficzne powstały w latach 2007 – 2008. Tadeusz Moskała jest absolwentem Politechniki Śląskiej w Gliwicach, członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków, rzeczoznawcą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Uprawia grafikę artystyczną i użytkową (plakat) oraz malarstwo. Jest laureatem ponad 40 nagród i wyróżnień w konkursach plakatu, nagradzane było także jego malarstwo – był m.in. w gronie laureatów 38. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2007” w Galerii Bielskiej BWA.

 

AKCJA ARTYSTYCZNA W PRZESTRZENI BIELSKA-BIAŁEJ

 

Joanna Stańko, Karolina Zdunek – „Prze/mieszczanie malarstwa”

Prezentowanym jednocześnie w Galerii Bielskiej BWA wystawom malarstwa Karoliny Zdunek oraz Joanny Stańko towarzyszy ważne wydarzenie w przestrzeni publicznej, w którym uczestniczą obie artystki. Jest to projekt „Prze/mieszczanie malarstwa”. Każda z artystek zaprojektowała mural w innym punkcie miasta. Joanna Stańko w swoim muralu z motywem kwiatowym (na ścianie kamienicy przy ul. Sikorskiego 10) przywołała wyobrażenie o magicznej, pięknej ulicy. Karolina Zdunek w muralu na ścianie Galerii Bielskiej BWA (od strony ul. Mickiewicza) ukazała dynamizm architektury budynku galerii.

Wielkość i walory artystyczne murali sprawiają, iż są mocnym akcentem w architekturze miasta, a także alternatywą dla graffiti, zwłaszcza tych pozbawionych jakiejkolwiek wartości artystycznej.

 


Działania w OKO

♦ Warsztaty gitarowe
♦ Forum filmowe
Teatr tekstu


FORUM DYSKUSYJNE


WSZYSTKIE DZIAŁANIA
OKO SĄ BEZPŁATNE

Od 1 sierpnia 2008
Stowarzyszenie Akademia Wspierania
Rozwoju Człowieka 
zaangażowało się
w partnerskie  prowadzenie
Ośrodka Kreatywności Obywatelskiej
więcej

Kontakt

█ Siedziba główna
ul. Komorowicka 15
43-300 Bielsko-Biała

033 810 39 40
0 519 665 967

pn. – pt.  godz. 10.00–18.00

Dział obywatelski    Dział kultury
Dział edukacji     Dział informacji


█ Reintegracja osób starszych

ul. Kosynierów 22
43-300 Bielsko-Biała

 033 822 07 91
0 501 561 370

 

pn. – pt.  godz. 7.00–11.00

więcej informacji 

█ Koordynator projektu

Ośrodek jest przystosowany
dla osób niepełnosprawnych

 
WOLONTARIAT
Dysponujesz wolnym czasem?
Chcesz zrobić coś dla innych?
Zapraszamy do współpracy.

Projekt nr 10277/FOP07/2/MA/1375 – Ośrodek Kreatywności Obywatelskiej (OKO) – został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych
Operator – Fundacja Fundusz Współpracy, ul. Górnośląska 4a, 00-444 Warszawa tel.+48 22 45 09 868, fax+48 22 45 09 803,
 www.funduszngo.pl, fop@cofund.org.pl.
Projekt realizowany przez Stowarzyszenie Mieszkańców Osiedla im. Wojewody Grażyńskiego SMOG
w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Wspierania Działań Kulturotwórczych
Uwaga Kultura
Strona kojarzona ze słowami kluczowymi: oko bielsko, oko, rada osiedla, wolontariat